شمانیوز
شما نیوز

صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو :

دولت باید قیمت‌ سنگ آهن را اصلاح کند

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت : همان‌طور که قیمت فولاد به قیمت‌های بین‌المللی و صادراتی ایران وصل شد ، قیمت سنگ ‌آهن نیز می‌تواند اصلاح و ضریبی از قیمت‌های جهانی و صادراتی شود.

دولت باید قیمت‌ سنگ آهن را اصلاح کند

 به گزارش شمانیوز به نقل از فولادوتوسعه؛ امیر صباغ در خصوص مشکلات پیش آمده در قیمت‌گذاری زنجیره آهن و فولاد اظهار داشت : بر اساس توافقی که از سوی شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده در تیرماه سال گذشته صورت گرفت ، قیمت‌ کنسانتره بالای 16 درصد و گندله بالای 23 درصد افزایش یافت. این قمیت‌ها بر اساس فروش شمش فولاد خوزستان در سامانه کدال است که هرماه به‌روزرسانی می‌شود.

 

وی افزود : اتفاقی که بعد از این توافق افتاد ، روند تغییر قیمت‌ها در پی حادثه‌ شکستن سد باطله در برزیل بود و طبق آن قیمت سنگ ‌آهن افزایش یافت و دنیا دچار کسری عرضه سنگ ‌آهن شد. بر همین اساس قیمت‌ها برخلاف انتظار افزایش یافت و در ادامه نیز هیچ‌گونه کاهشی پیدا نکرد.

 

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با تاکید بر اینکه افزایش قیمت با وجود ویروس کرونا و بحران جهانی همچنان ادامه دارد، گفت : همه فلزات مانند مس ، آلومینیوم و… حدود 20 الی 25 درصد به خاطر شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرده اما در سنگ ‌آهن کاهش چشمگیری دیده نمی‌شود و قیمت‌ها در محدوده 80 دلار نوسان دارد و عملا از ثبات قیمتی برخوردار است.

 

صباغ بیان کرد : در واقع بازار سنگ ‌آهن در شرایط فعلی ، بسیار متفاوت‌تر از سایر کامودیتی‌ها رفتار می‌کند و باعث می‌شود که ذی‌نفعان این حوزه (تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان)، توجه ویژه به این موضوع داشته باشند. برخی از این شرکت‌ها با داشتن سهامدار خصوصی تحت فشار بوده و باید محصول تولیدی خود را با قیمت‌های بهتر و شرایط عادلانه‌تر به بازار عرضه کنند.

 

برابری قیمت داخلی‌ شمش فولاد در بورس کالا با قیمت‌های جهانی

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو تصریح کرد: از سوی دیگر سال گذشته، قیمت دلار و شمش فولادی افزایش پیدا کرد و حتی قیمت شمش فولادی در اسفندماه سال 98، بالاتر از قیمت جهانی رسید و با افزایش تقاضا، اختلاف قیمتی بین قیمت‌های داخلی و خارجی از بین رفت. در حال حاضر نیز قیمت‌های داخلی در بورس کالای ایران، تا حدودی با قمیت‌های جهانی برابری می‌کند.

 

صباغ یادآور شد: دولت در کمیته تنظیم بازار، فرمول قیمت‌گذاری فولاد را تغییر داد و به ضریبی از قیمت‌های صادراتی ایران که 83 درصد برای پایه و در رقابت نیز مجاز است، تا محدوده 95 درصد هم نزدیک شود، شاهد شفاف‌سازی قیمت فولاد بر اساس قیمت‌های عرف بین‌المللی صادراتی شدیم.

 

قمیت سنگ‌آهن باید تابعی از قیمت‌های جهانی باشد

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با تاکید بر اینکه فرمول قیمت‌گذاری فولاد برای سنگ‌آهن انجام نشد، اظهار کرد: واقعیت این است که قمیت سنگ ‌آهن به جای اینکه تابعی از قیمت‌های جهانی در داخل ایران باشد، تابعی از قیمت‌ شمش فخوز در بورس کالاست و به همین علت، ارتباط بین قیمت‌های داخلی و خارجی سنگ ‌آهن قطع شده است.

 

وی ادامه داد: وضعیت بین‌المللی موجود و افزایش قیمت‌ سنگ آهن در ماه‌های گذشته، باعث شد تا فشار زیادی برای اصلاح قیمت سنگ ‌آهن به‌وجود آید و بخش‌های خصوصی‌تر، قیمت کلوخه را اصلاح کردند؛ یعنی بخشی از شرکت‌های بزرگ مانند هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) و گل‌گهر، کلوخه و خاک را تنی 400 هزار تومان تامین می‌کند. وقتی شرکتی سنگ ‌آهن دانه‌بندی را 400 هزار تومان خریداری می‌کند، طبیعتا قیمت کنسانتره‌ای که با عیار 53 درصد تولید می‌شود، بین 800 تا 900 هزار تومان معامله خواهد شد. بنابراین وقتی قیمت‌ کنسانتره 16 درصد شمش خوزستان تعیین می‌شود و شرکت‌ها مجبور به فروش در محدوده 600 تا 700 هزار تومان هستند، عملا هزینه تمام شده‌شان بالاتر از قیمت فروش می‌شود و به همین دلیل معتقد به اصلاح قیمت هستند.

 

قیمت‌ سنگ‌‌آهن مانند فولاد باید ضریبی از قیمت‌های صادراتی باشد

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو اذعان کرد: به نظر می‌‌رسد بهتر است دولت در مسیر قیمت‌گذاری به این موضوع توجه ویژه کند و همانطور که قیمت فولاد به قیمت‌های بین‌المللی و صادراتی ایران وصل شد، قیمت سنگ‌ آهن نیز باید اصلاح و ضریبی از قیمت‌های جهانی و صادراتی باشد.

 

بر اساس گزارشی از اقتصاد آنلاین، صباغ خاطرنشان کرد: قیمت‌ سنگ‌ آهن نیز باید مانند قیمت فولاد شفاف شود و مشابه فولاد از قیمت‌های بین‌المللی سیگنال دریافت کند. سنگ‌ آهن هم می‌تواند ضریب 80 الی 83 درصد فوب خلیج فارس و قیمت‌های صادراتی ایران باشد. در این‌ صورت مشکلات فعلی حل و قیمت سنگ‌ آهن هم تابع نوسانات بین‌المللی خود خواهد شد. درنهایت احساسی که واحدهای سنگ‌ آهن درمورد پایمال شدن منافع‌شان توسط زنجیره پایین دست دارند نیز از بین می‌رود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied