شمانیوز
شما نیوز

انعکاس اقدامات بانک مسکن در گزارش مرکز آمار

فروش خانه با تسهیلات مسکن اوج گرفت

حجم معاملات خرید خانه در کشور طی سال گذشته بعد از سه فصل کم تحرکی و رکود سنگین، در فصل آخر با رشد خیره کننده ای اوج گرفت.

فروش خانه با تسهیلات مسکن اوج گرفت

به گزارش شمانیوز به نقل از هیبنا، از اطلاعات آماری جدید که مرکز آمار ایران درباره بازار معاملات ملک منتشر کرده، حاکی است: در آخرین فصل پارسال حجم معاملات خرید مسکن در کشور 83 درصد نسبت به فصل قبل از آن افزایش پیدا کرد. بازار معاملات خرید خانه در شهرها، بهار سال گذشته فقط 20 درصد نسبت به زمستان افزایش پیدا کرد و در تابستان این نرخ رشد معاملاتی به 3 درصد و در پاییز نیز به منفی 14 درصد تنزل پیدا کرد. اما در زمستان پارسال نبض خرید و فروش خانه در کشور با چاشنی تسهیلات بانک مسکن از کما خارج شد.

 

زمستان سال گذشته بانک مسکن با مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن را افزایش داد. سقف تسهیلات اوراق در تهران از 60 میلیون تومان به 100 میلیون، در شهرهای بزرگ و مراکز استان از 50 میلیون تومان به 80 میلیون و در شهرهای کوچک از 40 میلیون تومان به 60 میلیون تومان افزایش یافت.

 

اکنون آمار مربوط به معاملات مسکن در کشور مشخص می کند تسهیلات جدید بانک مسکن در فصل پایانی سال 98 توانست قدرت خرید خانوارها در شهرهای کوچک و متوسط را بالا ببرد و اسباب خانه دار شدن آنها را ایجاد کند. این رخداد مثبت در گزارش مرکز آمار به شکل رشد معاملات مسکن انعکاس پیدا کرده است.

 

به گزارش هیبنا، روند رشد قیمت مسکن در شهرها طی سال 98 متناسب با تغییر فصل، سرعت گرفت و در انتهای سال، بهای فروش خانه در کشور با قیمتی معادل 1.7 برابر روزهای پایانی سال 97 در مبایعه نامه ها به ثبت رسید.

 

متوسط قیمت واحدهای مسکونی در شهرها طی چهار فصل سال گذشته مرتب روند افزایشی داشته است. بخشی از علت رشد قیمت البته به تحولات بازار مسکن تهران برمی گردد که به عنوان وزنه اصلی در میانگین قیمت کشوری مسکن، اثر افزایشی روی سطح متوسط قیمت داشته است.

 

بهار سال گذشته متوسط قیمت خرید و فروش خانه یا آپارتمان در کشور به 3 میلیون و 500 هزار تومان در هر مترمربع می رسد در حالی که میانگین قیمت در سال 97 مترمربعی 2 میلیون و 400 هزار تومان گزارش شده بود.

 

در تابستان 98 اگر چه سرعت رشد قیمت مسکن در شهرها آنچنان بالا نبود اما رشد شدید قیمت در تهران طی این فصل باعث می شود میانگین کشوری قیمت واحدهای مسکونی مترمربعی 64 درصد نسبت به تابستان 97 رشد کند و به 3 میلیون و 665 هزار تومان برسد. در پاییز اما بازار مسکن شهرهای مختلف کشور در مسابقه رشد قیمت از تهران سبقت می گیرد به گونه ای که رشد فصلی قیمت مسکن در استان های مختلف کشور نرخ 44 درصد را تجربه می کند اما این نرخ در تهران به یک درصد فروکش می کند.

 

پاییز پارسال قیمت مسکن در تهران آرام می گیرد. این آرامش نسبی (عدم افزایش شدید) بعد از کاهش نزدیک به 6 درصدی قیمت واحدهای مسکونی در این شهر در ماه های مرداد و شهریور اتفاق می افتد. البته کاهش تقاضای خرید آپارتمان در تهران طی مهر و آبان در اثر کم شدن میل به سرمایه گذاری نیز در این موضوع نقش داشته است.

 

اما با این حال در زمستان سال گذشته قیمت واحدهای مسکونی در کشور بار دیگر افزایش پیدا می کند و نرخ رشد فصلی (تغییرات قیمت در زمستان 98 نسبت به پاییز 98) به 16 درصد می رسد. این در حالی است که در تهران نرخ رشد فصلی قیمت مسکن در زمستان پارسال، 5 درصد می شود. مقایسه این آمارها بیانگر آن است که در ماه های پایانی سال گذشته سرعت رشد قیمت مسکن در استان های مختلف کشور از سرعت رشد قیمت مسکن در تهران بیشتر شد. این وضعیت چون در نیمه اول پارسال برعکس بود بنابراین قابل انتظار است که تعادل نسبی بین این دو نرخ رشد بوجود بیاید.

 

بر اساس این گزارش اگر چه در سه ماه پایانی سال گذشته معاملات خرید مسکن در کشور اوج گرفت اما در کل سال، این بازار نسبت به سال 97 به میزان 30 درصد کوچک شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied