شمانیوز
شما نیوز

مشاور رییس جمهور:

۴۰ درصد صادرات کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است

مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به رقم ۱۶۹ میلیارد دلار صادرات از این مناطق در هفت سال دولت تدبیر و امید گفت: بیش از ۴۰ درصد صادرات کشور از این مناطق انجام می‌شود.

۴۰ درصد صادرات کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است

به گزارش شمانیوز به نقل از ایرنا؛ «مرتضی بانک» روز پنجشنبه با بیان اینکه بخشی از واردات ضروری کشور متعلق به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است، اظهار داشت: حجم صادرات نسبت به واردات در این مناطق رقم قابل توجهی را نشان می دهد.

او تصریح کرد: آمارها نشان می دهد در طول مدت هفت سال دولت یازدهم و دوازدهم کل واردات به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۴۵ میلیارد دلار بوده در حالی که در بخش صادرات این رقم به ۱۳۲ میلیارد دلار می رسد.

مشاور رییس جمهور افزود: با توجه به رقم ۳۷ میلیارد دلار صادرات به سرزمین اصلی، این میزان به ۱۶۹ میلیارد دلار در این مدت رسیده است.

مرتضی بانک همچنین با بیان اینکه برخی جریانات با تبلیغات منفی مانع رشد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می شوند، خاطرنشان کرد: اگر محدودیت های بانکی و تحریم ها وجود نداشت، شرایط اقتصادی در این محدوده ها متفاوت می شد اما با همه این مشکلات همچنان ۴۰ درصد صادرات کل کشور متعلق به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می شود.

او تاکید کرد: البته نیمی از این صادرات متعلق به آمار پتروشیمی می شود که البته در تمام جهان نیز صادرات این محصولات را نیز با مجموع آمار کل اعلام می کنند.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین در خصوص سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی نیز گفت: مقررات دریافت مجوزها و مسیر طولانی که باید برای آن طی شود مشکلات بسیاری را برای این بخش ایجاد می کند، اما بسیاری افراد هستند که با وجود تمام موانع حاضر به همکاری در این مناطق می شوند.

مرتضی بانک درخصوص اخذ مالیات ها نیز تصریح کرد: در حالی که قوانین مالیاتی باید اجرایی شود ابزارها و توان تولیدی و اشتغال هم باید مورد توجه قرار بگیرد که در غیر اینصورت با تعارض مواجه می شویم.

به گفته او، برای تحقق امنیت برای سرمایه گذار و حمایت از این بخش به طوری که سرمایه گذار بتواند سود سرمایه خود را در آینده تضمین کند، می توان به اجرای قوانین توجه نشان داد.

ایران دارای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند، ماکو است و دولت دوازدهم برنامه های ویژه ای برای مناطق آزاد و ویژه در نظر گرفته که موجب جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied