شمانیوز
شما نیوز

در نهمین نشست انس با کتاب منطقه آزاد قشم بررسی شد

روایت های 8 نفر از دلایل فروپاشی رژیم پهلوی

در نهمین نشست انس با کتاب از مجموعه نشست های نقد و بررسی کتاب منطقه آزاد قشم کتاب « روایت یک فروپاشی » نوشته رسول جعفری با مقدمه دکتر فرشاد مومنی توسط ناصر ذاکری سرپرست مدیریت طرح و برنامه سازمان منطقه آزاد قشم نقد و بررسی شد.

روایت های 8 نفر از دلایل فروپاشی رژیم پهلوی

در این نشست که با حضور جمعی از علاقه مندان کتاب در مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد سرپرست مدیریت طرح و برنامه سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص مباحث مطرح شده در این کتاب که دلایل فروپاشی سریع حکومت پهلوی را از قول هشت نفر از دست اندرکاران بلندپایه آن رژیم مورد بررسی قرار داده بود، گفت:  کتاب « روایت یک فروپاشی » اولین کتاب چاپ شده و با ارزشی است که از مصاحبه های مندرج در تاریخ شفاهی ایران استفاده شده است.

به گفته وی تاریخ شفاهی ایران که توسط دانشگاه هاروارد تهیه شده است یک مجموعه غنی است و برای مطالعات تاریخی می تواند مورد استناد قرار بگیرد.

ناصر ذاکری با طرح این سئوالات که آیا افراد مورد مصاحبه دراین کتاب همه واقعیات را گفته اند و یا اینکه همه گفته های آنها منتشر شده است، بر بدیع و خلاقانه بودن موضوع کتاب تاکید کرد.

وی درجمع بندی علل بیان شده برای فروپاشی این رژیم  در این کتاب گفت: ویژگی های شخصیتی و رفتاری شاه از جمله انتقاد ناپذیری و بی اعتنایی به نظرات کارشناسی، دخالت درامور اجرایی جزئی و تناقضات رفتاری از مهم ترین این دلایل بوده است، مضاف بر اینکه  آثار سریع این ویژگی ها از جمله تمرکز بر توسعه فیزیکی و غفلت از توسعه انسانی و آثار با تاخیر این ویژگی ها از جمله  فساد گسترده و رفتار نمایشی در مبارزه با فساد نیز در فروپاشی رژیم شاه تاثیر به سزایی داشته است.

سرپرست مدیریت طرح و برنامه سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از سخنان خود در ادامه این نشست به راز موفقیت حکومت ها با استناد به آیات قرآن کریم نیز اشاره کرد و گفت: حکومتی موفق است که سخاوتمند، پرهیزگار و تصدیق کننده نیکی ها باشد و از بخل، سخت گیری بر شهروندان و بکارگیری معیارهای دوگانه بپرهیزد.

گفتنی است سلسله نشست های انس با کتاب که با ابتکار ناصر ذاکری سرپرست مدیریت طرح و برنامه سازمان منطقه آزاد قشم راه اندازی شده است هر دو هفته یک بار با همت فیصل اسلامی کارشناس این مدیریت در مرکز بین المللی رشد قشم برگزار می شود.

 

منبع: روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied