شمانیوز
شما نیوز

5 علت رشد شاخص بورس کدامند؟ - توصیه های مهم به سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه دلیل رشد این روزهای بورس را ۵ عامل عنوان کرد و گفت: دلیل رشد این روزها در بازار سرمایه تحت تاثیر عواملی چون نقدینگی، قیمت ارز، افزایش پایه پولی، گزارش خوب شرکت‌ها و قیمت‌های جذاب جهانی کامودیتی‌ها بوده است.

 5 علت رشد شاخص بورس کدامند؟  - توصیه های مهم به سهامداران

  نجمه احمدبیگی: شاخص کل در بازار بورس مدتی است که روند رو به رشدی را آغاز کرده و تقریبا بعد از پایان اردیبهشت ماه امسال، نشانه های مثبت در بازار رخ نمود. به نظر می رسد اگر همین روند طی شود تا چند روز آینده شاخص به رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم برسد. در این مدت بورس روی خوش به سهامداران نشان داده و می توان گفت هم صف های فروش کمتر شده و هم سهامداران رفتارهای هیجانی گذشته را نداشته اند.

برخی کارشناسان عمده دلیل رونق دوباره بازار سرمایه را توجه دولت سیزدهم به بورس عنوان می کنند آنها معتقدند که این توجه منجر به دلگرمی سهامداران و در نتیجه ایجاد ثبات و تعادل در بازار خواهد شد و دیگر وقایع سال گذشته تکرار نخواهد شد. همین موضوع خوش بین هایی را برای فعالان بازار رقم زده است. در واقع تا حدودی برقراری تعادل بین بازار پول و سرمایه منجر به بهبود وضعیت بازار سرمایه شده است.  

موضوع مهم دیگر اینکه در حال حاضر و در شرایط فعلی این روزها مواردی چون نقدینگی، کرونا، روابط سیاسی و برجام و روند صعودی قیمت دلار است که باعث شده که بسیاری از مردم با پیش بینی تورم برای حفظ سرمایه خودشان به سمت بازار سرمایه روی آورند.

 

بازگشت دوباره اعتماد به بازار

یک کارشناس بازار سرمایه دلیل رشد این روزهای بورس را ۵ عامل عنوان کرد و در این باره به همشهری آنلاین گفت: دلیل رشد این روزها در بازار سرمایه تحت تاثیر عواملی چون نقدینگی، قیمت ارز، افزایش پایه پولی، گزارش خوب شرکت ها و قیمت های جذاب جهانی کامودیتی ها بوده است.

حامد فلاح جوشقانی ادامه داد: امسال شاهد رفتارهای هیجانی بسیاری در بازار نبودیم و می توان گفت تا حدودی اعتماد به بازار برگشته و تعادل در بازار ایجاد شده است. اما سال گذشته بازار تحت تاثیر رفتارهای هیجانی خیلی بالا رفت که مهم ترین عامل آن ناشی از نقدینگی بسیاری بود که در جامعه تزریق شده بود. بازار اگر چه گاهی حباب هم داشت اما بعد از مدتی ریزش کرد به طوری که این ریزش ادامه دار بود.

وی دلیل ریزش بازار سال گذشته را رفتارهای غیربازاری از سوی مقامات ناظر بر بازار دانست و افزود: از مرداد سال ۹۹ تا چندی قبل شاهد ریزش بسیاری در بازار بودیم، سهم های زیادی در صف فروش بودند و رفتارهای غیر بازاری از سوی مقامات ناظر که اجبار به خرید و بازار گردانی می کردند خیلی روی بازار تاثیر گذاشت. معضلی به نام دامنه نوسان هم که چه به سمت بالا و چه پایین باشد همیشه منجر به ایجاد هیجان در بازار می شود همین موضوع باعث بی اعتمادی در بازار شده بود و این تصور در مردم ایجاد شده بود که بورس پول مردم را از بین برد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: جو بی اعتمادی حاکم بر بازار، مدت ها زمان برد تا درست شود. یکبار در آذر سال ۹۹  بازار به سمت بالا رفتن بود که دوبار بهم ریخت بار دیگر در اسفند سال ۹۹  این اتفاق افتاد. تا اینکه کم کم صف های فروش کمتر شد و سهم ها هم در قیمت های خوبی برای خرید قرار گرفتند. اوایل تیرماه ۱۴۰۰ دیگر بازار روند تعادلی خود را  به دست آورد و شاخص رو به افزایش رفت.

فلاح جوشقانی افزود: از آنجایی که بازار سرمایه همیشه تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار می گیرد مدتی هم بحث برجام و توافق در وین مطرح بود. همه تصور می کردند که آمریکا توافق خواهد کرد و به برجام می گردد و تحریم ها برداشته می شود و دلار هم کاهش می باید این ها مواردی بود که بی اعتمادی سرمایه داران را بیشتر می کرد.  

وی اضافه کرد: به غیر از نقدینگی و قیمت ارز و افزایش پایه پولی که بر رشد بورس تاثیر گذار هستند، گزارش خوب شرکت ها هم که روانه بازار شد بی تاثیر نبود. گزارش های سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ و گزارش های سال قبل که همه مناسب بودند بر روند رشد فعلی بورس تاثیر گذاشت.

 

سهامداران چه کنند؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پیش بینی کوتاه مدت بورس عنوان کرد: بازار در شرایط فعلی حبابی ندارد خیلی از سهم ها ریزش داشته اند و اکنون جذاب هستند. برای رسیدن شاخص به بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نمی توان پیش بینی کرد در این موارد باید گزارش شرکت ها، وضعیت چاپ پولی و نرخ دلار مورد بررسی قرار گیرد که فقط با داده های امروز می توان گفت بازار حباب ندارد.

فلاح جوشقانی با توصیه به سرمایه گذاران گفت: سرمایه گذاران حرفه ای باید تک سهمی نباشند و تنوع بخشی در پرتفوی خود را در اولویت قرار دهند. به هیچ عنوان رفتار هیجانی نکنند، از گزارش شرکت ها نیز مطلع باشند. سهامداران غیر حرفه ای هم فقط در صندوق های سرمایه گذاری سرمایه خود را وارد کنند و شخصا به خرید اقدام نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied