شمانیوز
شما نیوز

بانک مسکن خطاب به متقاضیان استفاده از چک تاکید کرد

بهره گیری از ابزارها در قانون جدید چک

بانک مسکن در یک اطلاعیه خطاب به مشتریان این بانک اعلام کرد که این مشتریان اعم از صادرکنندگان چک و یا ذینفعان و دارندگان چک باید از طریق درگاه‌ها و ابزارهای مختلف مربوطه از جمله اینترنت‌بانک، همراه‌بانک‌، برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت و ...، از سرویس‌های مورد نیاز خود شامل ثبت صدور چک، تأیید، انتقال و استعلام چک، استفاده کنند.

بهره گیری از ابزارها در قانون جدید چک

 بانک مسکن در یک اطلاعیه مهم مواردی را در خصوص کلیات سرویس‌های سامانه صیاد (پیچک)، راهنمای کاربری سرویس لغو چک صیاد در سیستم MCDS و راهنمای کاربری سامانه صیاد بانک مرکزی ج.ا.ا (طرح پیچک) ارائه کرد.

بر اساس این اطلاعیه از ابتدای سال 1400 صدور هر برگ چک مستلزم ثبت هویتِ دارنده (ذی‌نفع)، مبلغ، تاریخ، علت صدور (بابت) توسط صادرکننده چک در سامانه صیاد است. ضمن اینکه دارنده چک (ذی‌نفع) نیز باید نسبت به تأیید آن در سامانه صیاد اقدام کند. در انتقال بعدیِ چک نیز (از ذی‌نفع اولیه به شخص دیگر و ایضاً از ایشان به سایر اشخاص تا زمان وصول چک توسط آخرین نفر) این روند ادامه خواهد یافت. بر اساس این بخشنامه در مرحله اولِ اجرایی کردن ماده 21 مکرر قانون صدور چک و تبصره‌های آن، مقرر است 5 سرویس شامل ثبت صدور چک، تأیید، انتقال، استعلام و لغو چک از سوی بانک‌ها راه‌اندازی شود که در بانک مسکن، در فاز نخست، صرفاً سرویس لغو چک در بستر سیستم سپرده‌های متمرکز (mcds) قابل ارائه است.

سایر سرویس‌های مورد نیاز شعب از جمله مسدودی و رفع مسدودی چک، ابطال، نقد کردن و ...از بستر سامانه صیاد بانک مرکزی که دسترسی آن توسط حوزه فناوری اطلاعات بانک در اختیار شعب قرار گرفته است، قابل ارائه است. بر اساس این اطلاعیه در فاز دوم، اداره کل فناوری اطلاعات تمامی سرویس‌های لازم در طرح پیچک را در بستر سیستم سپرده‌های متمرکز ارائه خواهد کرد. به نحوی که امکان ارائه تمامی خدمات پیچک به صورت حضوری به مشتریان، توسط شعب بانک فراهم می شود. همچنین بر اساس این اطلاعیه سرویس‌های مورد نیاز مشتریان شامل ثبت صدور چک، تأیید، انتقال و استعلام نیز در درگاه‌های غیر حضوری بانک (اینترنت‌بانک، همراه‌بانک و ..) راه‌اندازی خواهد شد که متعاقباً با آماده‌سازی سیستم‌های ذیربط، اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌پذیرد. در این اطلاعیه، بانک مسکن جزییات اقدامات مورد نیاز کارکنان شعب، درباره مشخصات چک، ضوابط اجرای تغییر چک، پذیرش و پردازش چک، اقدامات مورد نیاز مشتریان به تفصیل اشاره شده است، که «هیبنا»، در خبرهای آتی هر کدام از این مراحل را تشریح خواهد کرد. همچنین در این اطلاعیه تاکید شده که مشتریان بانک اعم از صادرکنندگان چک و یا ذینفعان و دارندگان چک باید از طریق درگاه‌ها و ابزارهای مختلف مربوطه از جمله اینترنت‌بانک، همراه‌بانک‌، برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت و ...، از سرویس‌های مورد نیاز خود شامل ثبت صدور چک، تأیید، انتقال و استعلام چک، استفاده کنند. همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، پیاده‌سازی سرویس‌های فوق در درگاه‌های غیر حضوری اینترنت‌بانک و همراه‌بانک در دستور کار اداره کل بانکداری الکترونیک قرار داشته که به محض پیاده‌سازی، اطلاع‌رسانی خواهد شد. با هدف اطلاع‌رسانی و آموزش محتوای قانون جدید صدور چک به عموم همکاران و مردم، در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی صفحه اختصاصی قانون جدید چک به آدرس www.cbi.ir/page/20914.aspx ایجاد شده است که تمامی اطلاعیه‌ها، مصاحبه‌های رسمی به همراه ویدئوهای آموزشی و پاسخ به پرسش‌های متداول در خصوص قانون جدید صدور چک در آن منتشر و به‌روزرسانی می‌شود. همکاران شعب با مراجعه به صفحه مورد نظر، می‌توانند از اطلاعات موصوف، بهره‌برداری لازم را به عمل آورند.

 

هیبنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied