شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

نکات طلایی در قالب سازی

قالب سازی امروزه در تمام امور زندگی ما یافت می‌شود. در واقع تمام ابزار، وسایل، شکل‌ها پلاستکی با قالب های خاصی طراحی شده اند. قالب های بیشتر در انواع مختلفی مانند فلزی، دایکاست و غیره تولید می‌گردند. برای ساخت ابزار آلات مختلف، لوازم مورد نیاز زندگی و غیره به قالب نیاز داریم.

نکات طلایی در قالب سازی

قالب سازی امروزه در تمام امور زندگی ما یافت می‌شود. در واقع تمام ابزار، وسایل، شکل‌ها پلاستکی با قالب های خاصی طراحی شده اند. قالب های بیشتر در انواع مختلفی مانند فلزی، دایکاست و غیره تولید می‌گردند. برای ساخت ابزار آلات مختلف، لوازم مورد نیاز زندگی و غیره به قالب نیاز داریم. در زمان های قدیم برای ساخت لوازم متعدد از قالب هایی از جنس گچی و  چوبی استفاده می‌شد. اما امروزه برای ساختن لوازم از دستگاه‌های پیشرفته و بسیار مدرنی استفاده می گردد. می توان طراحی و ساخت قالب را به صورت جداگانه انجام می شود. به صورت معمول ساخت یک قالب با روش های گوناگونی ساخته می گردد. البته بعضی از قالب ها به صورت کاملا سفارشی طراحی و سپس تولید می گردند. در این مقاله شما را با برخی از قالب های صنعتی به طور کامل آشنا می کنیم.

 

قالب های فلزی چگونه ساخته می شوند؟

قالب های از نوع فلز یکی از انواع قالب ها محسوب می شود. ابزارها و لوازم برای ساختن قالب های فلزی تنوع زیادی دارد. برای ساختن آن ها از وسایلی مانند سنبه، تراشکاری، دستگاه های برش و غیره استفاده می شود. پس از ساتن آن ها را به سادگی نمی توان تغییر داد. بای در ابتدا طرح کلی آن ها را در کامپیوتر طراحی کرد. بعد از آن نیز با استفاده از دستگاه هایی مانند تراش، لیزر، CNC و غیره آن ها را می سازند. بعد از تایید نمونه اولیه آن ها در تعداد بالایی ساخته می شوند. چسب های مخصوص و پودرهای فلزی از جمله مواد اولیه در این قالب ها به حساب می آیند. خواص مختلف پودرهای اولیه در محصول نهایی نیز وجود دارند. معمولا این نوع قالب ها در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی ویژه ساخته می شوند.

 

 

232323233333

 

 

قالب های دایکاست از چند بخش تشکیل شده اند؟

یکی از انواع قالب های مورد استفاده در صنعت قالبی به اسم دایکاست است. این نوع قالب ها به دو بخش مجزا تقسیم بندی می گردند. یک قسمت آن را ثابت می گویند. قسمت دیگر آن نیز کاملا متحرک است. این قسمت به قسمت متحرک کفشک آن وصل می شود. هر دوی این قسمت ها به قسمت تزریق وصل می شود. برای جلوگیری از ریختن مواد مذاب باید این نوع اتصالات را به صورت مطلوبی آب بندی کرد. به صورت هر دو سطح قالب دایکاست را سیقل می دهند. این نوع قالب سازی پلاستیک را در شهرهای مختلف کشور مانند اصفهان، کرج، تهران، شیراز، رشت، گرگان و دیگر شهرهای کشور انجام می دهند. ریخته گری قالب های دایکاست یکی از اقتصادی ترین روش های تولید در صنعت ریخته گری به حساب می آید. مواد قالب دایکاست معمولا از فولاد نورد گرم با حجم و ضخامت زیاد ساخته شده اند. همچنین قیمت های قالب های ریخته گری برای این نوع قالب ها گران تر از سایر قالب ها است.

 

چه مزیت های مثبتی ریخته گری قالب های فلزی دارند؟

به صورت معمول ریخته گری در این نوع قالب از مزایای مثبت فراوانی برخوردار است. سرعت تولید قطعات در این روش بسیار بالا می رود. با استفاده از این ریخته گری قطعات یکنواخت به صورت مکرر تولید می شوند. ساخت قطعات بیشتری با استفاده از این نوع ریخته گری تولید می گردد. از دیگر مزیت های این نوع قالب ها می توان از کیفیت متالوژی بالای آن ها نام برد. برای ساخت آن ها نیاز به هزینه کمی وجود دارد. به دلیل قالب و زاویه های ثابت از دقت بالایی برخوردار هستند. ریخته گری در قالب های فلزی استحکام، خواص فیزیکی و خواص مکانیکی مناسبی را برای قطعات فراهم می آورد. قطعات ساخته شده با محیط زیست بسیار مناسب هستند. 

 

قالب های فلزی مدل های متفاوتی دارند؟

قالبهای نوع فلزی انواع مختلفی دارند. قالب های سنبد و ماتریس یکی از مدل های فلزی محسوب می شود. این نوع از دو قسمت فرورفتگی و برآمدگی ساخته شده است. از آن ها برای برش دادن استفاده های زیادی می گردد. قالب های خمش یکی دیگر از قالب های فلزی به حساب می آید. به پیچ خوردگی و هارمونیک ماده خمش گفته می شود. قالب های نوع فرم نیز یکی دیگر از قالب های فلزی محسوب می شود. این مدل از نظر میزان و نوع شکلی با بقیه مدل ها تفاوت اساسی دارد. قالب های نوع کششی نیز یکی از قالب های فلزی به حساب می آید. این نوع قالب ها در طرح ها و رنگ های گوناگونی ساخته می شوند. فرم های آن به صورت های مختلفی مانند جعبه ای شکل، دیوارهای خمیده، دیواره های صاف و غیره تولید می گردند.

 

ث23ث322222222222

 

جمع بندی

قالب های مختلف را امروزه در تمام سطوح مختلف زندگی مشاهده می کنید. قالب های فلزی و دایکاست یکی از انواع قالب های موجود در بازار به حساب می آیند. معمولا قالب های از جنس فلز را با دستگاه هایی مانند CNC، لیزر، تراش و غیره ساخته می شوند. در ابتدا این قالب ها را در نمونه اولیه می سازند. بعد از تایید نمونه اولیه آن ها به تعداد بسیار بالایی تولید می کنند. دایکاست نیز یکی دیگر از قالب های مورد استفاده در صنعت است. این قالب به صورت معمول به دو بخش ثابت و متحرک دسته بندی می گردد. شرکت های مختلفی در زمینه تولید قالب های مختلف فعالیت می کنند. شرکت ویژن مولد یکی از بهترین این شرکت ها در زمینه ساخت قالب های فلزی و دایکاست است. می توان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به نشانی اینترنتی آن visionmold.co مراجعه کرد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied