شمانیوز
شما نیوز

برنامه ششم در راستای سند چشم انداز تدوین شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که برنامه‌های جامع بنا به اظهارات اقتصاددانان برنامه‌هایی شکست خورده است، گفت: معتقدم باید در برنامه ششم توسعه مشخصا دنبال تحقق آن اهدافی باشیم که طی پنج سال قابلیت تحقق دارد.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که برنامه‌های جامع بنا به اظهارات اقتصاددانان برنامه‌هایی شکست خورده است، گفت: معتقدم باید در برنامه ششم توسعه مشخصا دنبال تحقق آن اهدافی باشیم که طی پنج سال قابلیت تحقق دارد.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اعتقاد به این که یکی از اسناد بالادستی برنامه ششم توسعه، سند چشم انداز 20 ساله کشور است، اظهار کرد: این سند در حال حاضر تقریبا 10 سال از آن طی شده اما با دست یافتن به اهداف سند چشم انداز فاصله داریم، بنابراین معتقدم برنامه ششم توسعه را باید در راستای سند چشم انداز تدوین کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: سیاست‌های برنامه ششم توسعه که از سوی رهبری ابلاغ شده باید چارچوب‌های برنامه ششم را رقم زند و دولت هم کاملا دقت کند تا آن چه در این سیاست‌ها آمده لحاظ کند و به مواردی مانند نرخ رشد 8 درصد به صورت میانگین، افزایش بهره‌وری، بالابردن نرخ اشتغال، کاهش نرخ تورم و مهار نقدینگی و ... توجه داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این‌که داشتن برنامه جامع پنج ساله بی معناست، گفت: نمی‌توانیم همه چیز را بخواهیم و همان شود حتما باید بپذیریم که خواستن هر چیزی قابل تحقق نیست، زیرا باید در برنامه ششم توسعه مشخصا دنبال تحقق آن اهدافی باشیم که طی پنج سال قابلیت تحقق دارد و حالت کلید رمز دارد یعنی اگر یک مساله حل شود به دنبال آن مسائل متعدد دیگری به طور خودکار حل و برطرف می‌شود.

مصباحی مقدم با اشاره به این‌که نفت‌، گاز و پتروشیمی در اقتصاد از مزیت‌های روشن ملی کشور است، گفت: این مزیت‌ها حتما باید در دستور قرار گیرد که به جای خام فروشی به دنبال تبدیل به فرآورده کردن این‌ها باشیم.

وی هم‌چنین بحران آن را از جمله مشکلاتی عنوان کرد که حل آن نیازمند سیاست‌گذاری پنج یا 10 ساله است، اظهار کرد: مسائلی مانند امنیت غذا، دارو و درمان و حتی اقتصاد دانش بنیان از مواردی هستند که در سیاست‌های ابلاغی رهبری و اقتصاد مقاومتی به آن‌ها تاکید شده و باید حتما در اولویت قرار گیرد به عنوان نمونه اگر ما اقتصاد دانش بنیان را پیگیری کنیم نیروهای تحصیل کرده همه دارای شغل می‌شوند و تحصیلات جهت پیدا می‌کند و در نتیجه موجب می‌شود که بخش مهمی از درآمد ملی‌مان ناشی از تولیدات و صادرات‌مان مبتنی بر دانش باشد.

وی درباره این که با توجه به سابقه برنامه نویسی در کشور چرا داشتن برنامه پنج ساله بی معناست، گفت: این طرح سوال شاید بیش‌تر ناظر به این است که وقتی برنامه ریخته می‌شود دولت‌ها از این برنامه‌ها فاصله می‌گیرند، این حرف درستی است، نباید دولت طرح‌هایی را خلق الساعه بیاورد چیزی که در گذشته شاهد بودیم که یک مرتبه طرحی به ذهن رییس دولتی می‌رسید و آن را دنبال می‌کرد و برنامه های قبلی که دیده شده بود کنار می‌گذاشت، این‌ها غلط است، این‌ها کارهای شتابزده و بی‌اصل و اساس است و نباید چنین اتفاقی بیفتد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: ما برنامه جامع داشته‌ایم، اما هیچ گاه برنامه‌های جامع محقق نشده و بنا به اظهارات اقتصاددانان داخلی و خارجی، برنامه‌های جامع شکست خورده است چون معنایش این است که ما همه چیز می‌خواهیم و این همه چیز خواستن معنی ندارد حتما باید بین اهداف و خواسته‌های خودمان دست به انتخاب بزنیم.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied