شمانیوز
شما نیوز

دولت یازدهم اولویت محیط زیستی ندارد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی در گفتگو با «انتخاب خبر» با بیان این که دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران معروف به «دولت تدبیر و امید»، در عمل اولویت محیط زیستی ندارد، افزود: با توجه به تعداد دام ها که 3 یا 4 برابر ظرفیت مراتع هستند، اکنون رقم نابودی جنگل ها و مراتع ایران به بیش از 350 متر مربع در ثانیه رسیده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی در گفتگو با «انتخاب خبر» با بیان این که دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران معروف به «دولت تدبیر و امید»، در عمل اولویت محیط زیستی ندارد، افزود: با توجه به تعداد دام ها که 3 یا 4 برابر ظرفیت مراتع هستند، اکنون رقم نابودی جنگل ها و مراتع ایران به بیش از 350 متر مربع در ثانیه رسیده است.

به گزارش انتخاب خبر، هفته گذشته مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست در مازندران با اشاره به اینکه در ایران در هر ثانیه 350 متر مربع جنگل و مرتع نابود می‌شود، گفت: نمی‌توان این واقعیت‌ها را کتمان کرد زیرا با نگفتن و مطرح نکردن این مشکلات چیزی حاصل نمی‌شود.

حمید گشتاسب تأکید کرد: باید بپذیریم که طبیعت دستخوش تغییرات بسیار و فرسایش افسار گسیخته‌ای شده است و تا زمانی که این مشکلات را نپذیریم و انکار کنیم نمی‌توانیم آنها را مدیریت کنیم و به سمت بهره‌برداری پایدار برویم .

اسماعیل کهرم در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر در واکنش به این اظهارات، گفت: به طور حتم اعلام این آمار از این مقام مسئول محیط زیست بر اساس منبعی صورت گرفته است.

وی با اشاره به آمار ناسا در خصوص مراتع و جنگل ها، بیان داشت: دو سال پیش در پوتسدام آلمان کنفرانسی در زمینه محیط طبیعی برگزار شد و در آنجا گفته شد زمانی رفتیم به فضا تا آنجا را نگاه کنیم اما اکنون لازم است به فضا برویم تا زمین را ببینیم.

این فعال محیط زیست ایرانی با اشاره به اینکه نماینده این همایش به بنده عنوان کرد که هر سال یک تا 1.5 درصد از جنگل های ایران نابود می شود، افزود: البته در این آمار، نابودی مراتع کشور ذکر نشد.

وی افزود: با توجه به تعداد دام ها که 3 یا 4 برابر ظرفیت مراتع هستند، تصور می کنم رقم نابودی جنگل ها و مراتع ایران از آنچه معاون محیط زیست اعلام کرده، شدیدتر باشد.

کهرم تأکید کرد: با توجه به اینکه مراتع و جنگل های کشور در حال از بین رفتن است، تصور می کنم آمار دو برابر آنچه سازمان محیط زیست اعلام کرده، باشد.

وی گفت: متأسفانه برخلاف آنچه رئیس جمهور ادعا کرد که دولت یازدهم، دولت محیطی زیستی است اما تنها در حرف شاهد این ادعا هستیم و به قول سعدی: به عمل کار برآید، به سخن دانی نیست و یا دوصد گفته چون نیم کردار نیست.

این فعال محیط زیست ایرانی تأکید کرد: دولت به ظاهر اعلام کرده محیط زیستی است، اما سازمان محیط زیست، جنگل ها و به خصوص سازمان مراتع، فقیرترین سازمان ها هستند.

وی با ابراز تأسف نسبت به اینکه 17 هزار هکتار از جنگل های کشور دست یک جنگلبان است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یک ششم استاندارد جهانی محیط بان ها را دارد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی با انتقاد بر اینکه دولت در عمل اولویت محیط زیستی ندارد، گفت: سال هاست ما درخواست استخدام محیط بان و افزایش حقوق آنها را کردیم اما تاکنون هیچ اقدامی توسط دولت صورت نگرفته است و تا زمانی که این مسائل حل نشود و جنگلبان به اندازه کافی نداشته باشیم، وضعیت جنگل ها و مراتع کشور همین گونه خواهد بود.

اسماعیل کهرم به سفر اخیر خود به خراسان شمالی اشاره کرد و بیان داشت: تمام زمین های منابع طبیعی که قرار بر حفظ آنها بوده، اکنون در حال شخم زدن توسط روستائیان است؛ چرا که مطابق قانون، بعد از پنج سال شخم زدن، افراد صاحب زمین می شوند و با این تفاسیر تعجب نخواهم کرد اگر آمار تخریب مراتع و جنگل های کشور، بالاتر از آنچه سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کرده، باشد. انتخاب خبر- ریحانه السادات سجادی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied