شمانیوز
شما نیوز

چرا «جبل الترکمان» سوریه برای ترکیه مهم است؟

جنگنده سوخو24 روسیه در منطقه‌ای مورد هدف ترکیه قرار گرفت که برای ترکیه و برنامه ایجاد منطقه حائل در مرز با سوریه بسیار استراتژیک است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روز سه شنبه (دیروز) وزارت دفاع روسیه انهدام یک فروند جنگنده سوخو24 این کشور، توسط هواپیمای اف16 ترکیه را تأیید کرد.

بنا به گزارش منابع خبری، این اتفاق در منطقه ترکمن نشین «جبل الترکمان» در استان لاذقیه رخ داد که صحنه درگیری بین نیروهای ارتش سوریه و تروریست ها است.

شبکه ال بی سی لبنان در گزارشی، به اهمیت استراتژیک این منطقه می پردازد و برای آن 4 مورد ذکر می کند.

بنا به گزارش این شبکه، اولین اهمیت این منطقه به ترکمن نشین بودن و مرز بودن با مرکز ترکیه و استان «انطاکیه» این کشور باز می گردد. منطقه «جبل الترکمان» در شمال استان لاذقیه و دقیقا هم مرز با ترکیه قرار گرفته است که آنکارا مدعی است که چتر حمایتی نسبت به مردم ترکمن منطقه دارد.

در همین حال، مناطق مهم «غمام»، «زویک»، «الجبل الاحمر» و «نبع المر» به تازگی به دست نیروهای ارتش سوریه افتاده است که باعث شده توازن در این منطقه به طور کامل به نفع ارتش سوریه تغییر یابد تا دولت دمشق بتواند در هرگونه گفت وگویی در آینده کارت برنده مناسبی داشته باشد.

بنا به گفته کارشناس تلویزیون ال بی سی، اهمیت دیگر منطقه به کوه بلند «جبل الاحمر» باز می گردد، کوهی که بیشترین ارتفاع (5هزار کیلومتر) را در بین کوههای سوریه دارد و به تازگی به تصرف ارتش سوریه درآمده است. بنا به این گزارش، کوه «جبل الاحمر» مشرف به مرز ترکیه است و ارتش سوریه می تواند با استفاده از این کوه، روستاهای ترکیه را در تیررس خود داشته باشد.

علاوه بر این منطقه «جب الترکمان» جزو مناطقی است که ترکیه همواره قصد دارد به عنوان منطقه حائل آن را مطرح کند، منطقه ای که به صرف ترکمن بودن منطقه، زیر چتر حمایتی ترکیه رفته است و «عبدالرحمن مصطفی» رئیس شورای ترکمن سوریه در این باره اعلام کرده است که «جبل الترکمان» منطقه ای بی طرف در بین لاذقیه و انطاکیه است. موضعی که بوی جداطلبی و حرکت به سمت ایجاد منطقه حائل می دهد.

انتهای پیام/د

http://fna.ir/JDENA0
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied