شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

پروفیل زد چیست و چه ویژگی و کاربردهایی دارد؟

پروفیل زد چیست و چه ویژگی و کاربردهایی دارد؟

با توجه به نیازی که در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی وجود دارد، مقاطع فولادی در ابعاد و اشکال گوناگونی تولید می‌شوند. پروفیل ها از جمله کاربردی ترین محصولات فولادی هستند که خود دارای انواع مختلفی هستند. پروفیل زد (Z) یک نمونه بسیار رایج از این مقاطع می‌باشد که در صنایع گوناگون به خصوص ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که اطلاع از ساختار و ویژگی های هر مقطع فولادی برای استفاده از آن الزامی است، در ادامه به معرفی این نوع پروفیل پرداخته، ویژگی ها و کاربردهای آن را بیان خواهیم کرد.

 

پروفیل Z چیست؟

برای این که بدانید پروفیل زد چیست، ابتدا باید با انواع پروفیل آشنا باشید. به طور کلی پروفیل ها بر اساس شکل و ساختار ظاهری شان به دو دسته باز و بسته تقسیم می‌شوند. لوله و قوطی نمونه هایی از پروفیل بسته به حساب می‌آیند. تیرآهن، میلگرد، نبشی،‌ ناودانی و پروفیل Z هم از جمله مشهورترین پروفیل های باز هستند. معمولا پروفیل ها در یک طول مشخص، شکلی ثابت دارند. با توجه به این که شکل سطح مقطع پروفیل زد مشابه با حرف Z لاتین است، آن را بدین شکل نام گذاری کرده اند. این محصول در سایزها و اندازه های مختلفی تولید می‌شود که ۱۴Z، ۱۶Z، ۱۸Z، ۲۰ Zو ۲۲ Zرایج ترین انواع آن به شمار می‌آیند.

 

ویژگی های پروفیل زد

همانند سایر مقاطع فولادی، این نوع پروفیل هم از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که آن را برای یک سری کاربردهای خاص مناسب کرده است. آشنایی با ویژگی‌های پروفیل زد کمک می‌کند تا بتوانید این مقطع فولادی را در جای درست خود مورد استفاده قرار داده و بهترین بهره وری را از آن داشته باشید. در این بخش تعدادی از مهمترین ویژگی‌ های این مقطع بیان شده است. این مشخصات به شرح ذیل است:

 

قدرت تحمل بار بالا

این پروفیل از توانایی منحصر به فردی در تحمل بارهای کششی برخوردار بوده و قدرت بالایی دارد. به همین خاطر، در ساخت سقف های بزرگ و وسیع به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین در مناطقی که امکان وقوع زلزله زیاد است، این نوع پروفیل بیشتر استفاده می‌شود. به کارگیری آن بخصوص در سازه های اسکلت فلزی رایج‌تر است.

پروفیل زد

 

شکل خاص و ساده

طراحی و شکل این پروفیل ها باعث شده تا برای نصب آن ها به ماشین آلات و ابزار ویژه ای نیاز نبوده و بتوان این کار را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام داد. از طرف دیگر، انبار کردن و حمل و نقل این مقاطع هم ساده تر از محصولات فولادی دیگر بوده و در صورت رعایت نکات ایمنی در حین این فرآیندها، امکان آسیب دیدگی پروفیل بسیار پایین است.

 

وزن کم ویژگی منحصر به فرد پروفیل زد

از دیگر ویژگی‌های کلیدی مقاطع Z می‌توان به وزن کم آن اشاره کرد. این مقاطع بین ۴ تا ۱۰ کیلوگرم وزن دارند که نسبت به سایر محصولات فولادی مقدار ناچیزی است و خرید پروفیل زد را مقرون به صرفه می کند. وزن پایین این نوع پروفیل در کنار مقاومت بالایی که دارد، تا حد زیادی کارایی آن را افزایش داده است.

 

قابلیت بازیافت

مقاطع Z فرایند بازیافت ساده ای داشته و به سادگی امکان انجام این کار وجود دارد. بنابراین کمترین میزان ضایعات را حین فرایند بازیافت خواهد داشت. همچنین این پروفیل سازگاری بالایی با محیط داشته و نسبت به سایر مقاطع خطر کمتری دارد.

 

کاربرد پروفیل زد چیست؟

ویژگی های خاص این نوع پروفیل باعث شده تا بتوان از آن در صنایع و کاربردهای مختلف استفاده کرد. اگر چه می‌توان گفت بیشترین کاربرد پروفیل زد در ساختمان سازی است، اما در صنایع دیگر هم به کار گرفته می‌شود. برخی از مهمترین کاربردهای این نوع پروفیل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استفاده در صنعت ساخت و ساز جهت ایجاد درب و پنجره، کابینت، قفسه و فریم های فلزی و سقف.
  • سازه های شهری بزرگ.
  • صنعت خودروسازی.
  • سازه های مربوط به حمل و نقل ریلی و راه آهن.
  • پل ها، نرده های محافظ در بزرگ راه ها و ریل های راهنمای مسیر.
  • سازه هایی که به منظور پشتیبانی از نیروگاه های انرژی خورشیدی ساخته می‌شوند.
  • کشتی سازی و سازه های ساحلی.
  • صنایع مبلمان.
  • ساخت سازه های گلخانه‌ای.

پروفیل زد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied