شمانیوز
شما نیوز

گل بنفشه آفریقایی | علت پژمرده شدن بنفشه آفریقایی

علت پژمرده شدن بنفشه آفریقایی چیست ؟ | صفر تا صد نگه داری از گل بنفشه آفریقایی

اگر شماهم در خانه تان یک گلدان بنفشه آفریقایی دارید و نگران این موضوع هستید که گلتان پژمرده شود حتما با ماهمراه باشید.

علت پژمرده شدن بنفشه آفریقایی چیست ؟ | صفر تا صد نگه داری از گل بنفشه آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی از گیاهان بومی کشور تانزانیا و قسمت گرمسیری شرق آفریقا و همچنین اطراف جنوب شرقی کنیا می باشد. گل بنفشه آفریقایی نه تنها به دلیل گل های رنگین و زیبایش، بلکه سادگی در پرورش و نگهداری از آن به عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی دارای محبوبیت می باشد.  گل بنفشه آفریقایی تنها گیاهی است که 4 فصل سال در منزل گل می  دهد. در ادامه با شرایط نگه داری این گل زیبا آشنا می شوید. 

 

علت شل شدن برگ گل بنفشه آفریقایی

 

بالا بودن دما و یا زیاده روی در آبیاری باعث شل شدن برگ ها می شود، بنفشه آفریقایی ریشه های ظریفی دارد و اگر آبیاری به طور صحیح انجام نگیرد،ریشه ها آسیب می بینند.

در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود سپس با آب ولرم و بدون املاح آبیاری کنید. دما از 25 درجه بیشتر نشود.

گل ها برای این هستند که شما را شاداب کنند نه ناراحت! همیشه گیاهانتان را تکثیر کنید تا اگر مشکلی برای آن به جود آمد کل گیاه را از دست نداده باشید.

تکثیر این گیاهان به کمک قلمه های برگی به آسانی صورت می گیرد. برگی سالم و عاری از حشرات را انتخاب کرده و از ساقه جدا کنید. پنج سانتیمتر از دمبرگ آن را باقی بگذارید و اضافه طول آن را حذف کنید و در عمق کم با زاویه 45 درجه در یک گلدان حاوی خاک مرطوب (تورب یا ماسه نرم) قرار دهید.

قبل از هر آبیاری خاک آن را لمس کنید، اگر ذرات به دست شما نچسبید آن را آبیاری کنید.  در دمای 18 تا 20 ، ظرف مدت چهار تا شش هفته گیاهان جدید در پایه دمبرگ تشکیل می شوند. زمانی که بلندی گیاهان تازه تشکیل شده به پنج سانتیمتر رسید آنها را جدا کنید و جداگانه در گلدان های ۵/۷ سانتیمتری قرار دهید.

 

زرد شدن برگ بنفشه آفریقایی

 

از دلایل اصلی زرد شدن و ریزش برگ‌های گل بنفشه آفریقایی بیماری‌های قارچی می‌باشد. ولی دلایل دیگری هم ممکن است باعث زرد شدن برگ‌ها بشود. کمبود مواد غذایی در خاک که با کوددهی می‌تواند برطرف شود. آبیاری زیاد، خاک سنگین که باعث شود ریشه نتواند به راحتی گسترش پیدا کند. در فصل رشد از کودهای NPK می‌توانید برای گل بنفشه آفریقایی استفاده کنید.

بنفشه آفریقایی

آبیاری بنفشه آفریقایی

 

گل بنفشه افریقایی جزو گیاهان حساس بوده و بسیار مساعد پوسیدگی ریشه می‌باشد. پس باید در آبیاری آن خیلی دقت داشته باشید، آبیاری زیاد و آبیاری کم هر دو می‌تواند به گیاه آسیب برساند. ولی توجه داشته باشید که همیشه در خصوص خاک این گیاه گفته شده است که خاک باید همواره مرطوب باشد تا گیاه شما رشد عالی داشته باشد ولی این به معنی آن نیست که خاک گلدان شما غرقاب شود. و نکته مهم دیگر این است که به هیچ وجه نباید اجازه دهید که زمان آبیاری آب روی شاخه و برگ گیاه شما بریزد چون همین مورد باعث از بین رفتن گیاه شما خواهد شد. 

 
دمای مناسب آب، آبیاری بنفشه افریقایی چند درجه است؟

 

توجه داشته باشید که آب خیلی سرد و آب خیلی گرم میتواند شوک شدیدی به گیاه شما وارد کند، پس یعنی کنید از آب هم دمای محیط برای آبیاری بنفشه آفریقایی استفاده کنید. همچنین آب خیلی سرد باعث ایجاد لکه های حلقوی در برگها خواهد شد. همچنین سعی کنید از آب بدون املاح (آب جوشیده سرد شده و یا آب ۲۴ ساعت مانده ) برای آبیاری استفاده کنید. اگر آب منطقه شما آهکی است حتما از آب تصفیه شده استفاده کنید.

 
نشانه های زمان آبیاری بنفشه آفریقایی چیست؟

 

زمانی که گیاه شما نیاز به آبیایر داشته باشد علاوه بر سنجش سطح خاک میتوانید از علائم خود گیاه هم متوجه زمان فرا رسیدن آبیاری شودی، البته توجه داشته باشید که این نشانه ها زمانی رخ میدهد که گیاه بسیار تشنه است.

اگر مشاهده کردید که برگهای گیاه شما بیحال، آویزان و… است نشان از آن دارد که به از زمان آبیاری گذشته است.

دست خود را به اندازه ۳ سانتی متر در داخل خاک فرو کنید  اگر خاک به انگشت دست شما چسبید یعنی نیاز به آبیاری  نیست ولی در غیر این صورت شما باید گیاه خود را آبیاری کنید.

میتوانید وزن گلدان را با زمانی که کاملا سیراب شده است چک کنید که آیا سبک تر شده است یا خیر (این کار چندان پیشنهاد نمیشود) اگر سبکتر شده بود یعنی زمان آبیاری گیاه شما فرا رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    بابت مطالب خوبتون سپاس گزارم ازتون

  • ناشناس

    مرسی ممنونم بابت اطلاعاتتون